Followers

Friday, 2 November 2012

Hobiku...Jiwaku...


Suka sesangat ngan kaktus. Nik jaga kaktus nie semua dari kecik hingga le besar macam nie semua..pya le berat bila nak mengankatnye...sekali sekala kena cabut gak rumput-rumput kecil yang tumbuh kat celah-celah tanah tu. Orang cakap susah nak bela kaktus ni, mungkin x kena caranye kot. Bagi nik senang aje...janji ada cuaca panas & air dah cukup. Kalau terdedah kepada panas yang terik lagi cepat dia membiak...

 
Bila tengok dah gemokksss...besar macam nie seronok puas hati. Sebulan sekali dok belai dia, tak perlu hari-hari tu yang bestnye. Tapi jangan lupa letak baja & siramkan air untuknye. Maklum le kaktus pon benda yang hidup gak cuma x leh berkata...kataa..

 
Duri kaktus ni halus sangat-sangat...kalau terkena bisa gak miang gituww..

 

 
Kaktus yang ni pemberian jiran sebelah rumah. Nik telah alihkannye ke dalam pasu comel ni. Pasu asalnye tak sesuai terlalu tinggi. Kaktus pon nak gak kelihatan cantik, seksi menonjolkan duri-durinye yang tajam tu. Macam manusia le pakai baju mesti kena bersesuaian dengan diri si pemakai baru nampak cantik.
 
 Masa nak alihkan kaktus nie Ya Allah punya le susah dah le berat pastu tajam susah nak pegang sampai terkolek dok le jadinye kaktus terlepas dari tangan. Nak pegang kaktus nie pon ade caranye tau...jangan pegang cergitu je..
Fuhh...duri dia kalau terkena usah cerita tak terkata sakitnye. Duri yang keras & tajam macam jarum. Boleh dipatahkan dan dicucuk.
 
 
Kaktus yang nie kelakar sikit...masa mula-mula MIL kasi alahhh ciput je sebesar jari kelingking (betol ke ejaan nie ha?) tau..pastu Nik tanam kasi baiikkk pya baja & bela dia sampai berkepak-kepak macam ni.
Pada ketika dulu kaktus nie berkepak seperti muka Micky Mouse tau..tergelak nengoknye..sempat Nik snap tapi tak pasti kat mana simpannye..
Kalau terjumpa nanti Nik masukkan ye.

 

 
Kaktus nie baru je tanam. Nik alihkan dari pasu kecil ke pasu besar.
Beli masa gie Cameran Highland cuti sekolah tahun lepas. Kesian dia dah meronta-ronta nak keluar gemokkan badan haa..ha...x muat pasu kecil.

 
Dulu ade 4 kepak je sekarang dah berkepak-kepak hee... heee...
Suka..sukaa...
 
 
Haa..nie cantikkan kemetot-kemetot je. Hias tepi tingkap. Yang pasu  merah nie dah banyak & penuh tapi sayang nak pecahkan pasu alihkan dia..
Bayangkan lah sampai anak-anak kaktus nie tumbuh kat tepi-tepi tu jatuh tergolek sebab akarnye tak dapat cecah ke tanah. Tapi Nik ambik & letak kat pasu lain.
 
 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.